Tijdens bouwwerkzaamheden op het Zuid-Limburgse landgoed Château St. Gerlach wordt een ‘Rozebekermunt’ gevonden. De munt dateert uit 1384 en er staan twee namen in gegraveerd: Johanna van Brabant en Philip de Stoute.
  • Camille Oostwegel
    Camille Oostwegel
    Voor velen is het landgoed chateau st. Gerlach vroeger een speelgrond geweest, zo ook voor Camille en mij. Het is een apart gevoel te weten dat we gespeeld hebben op de grond die eeuwenlang de rozebekermunt verborgen houdt.... En toen de munt gevonden werd, was het voor Camille Oostwegel een grote inspiratie om de twee gegraveerde namen: Johanna van Brabant en Philip de Stoute te laten portretteren op de wand in het hart van het Paviljoen.
  • Johanna van Brabant
    Johanna van Brabant (1322-1406)
    Haar levensgeschiedenis kent vele sterke gebeurtenissen, zeker als vrouw-zijnde. Ze was hertogin van Brabant en wilde dit hertogdom in familie-bezit houden, ook na haar dood. Helaas kon ze geen kinderen meer krijgen. Daarom sloot ze een politiek verbond met Philip de Stoute (1342-1404), de broer van de Franse koning en echtgenoot van haar nichtje. (In samenwerking met Prof. Remco Sleiderink, Nederlandse Middeleeuwse literatuurgeschiedenis)
  • Materiaal
    Onderzoek in materialen en kleuren
    Aan het proces om de kunstwand tot stand te brengen is veel onderzoek gedaan. Elke schets, iedere kleur en onderwerp is eerst onderzocht. "Klopt het wel? Ben ik eerlijk?", vragen die ik steeds stel. Aarde scheppen van landgoed St. Gerlach, pigmenten halen in de Zaansche Schans, bladgoud gebruiken uit opa's kistje, eikenhout zoeken uit de 1664, stamboomonderzoek, flora-kennis en Middeleeuws geschrift laten maken door kalligrafie-kunstenaar Theo Wintels. Alles moet kloppen....
  • Lapis Lazuli
    Koninklijk Blauw
    Afgereisd naar de Zaansche Schans vind ik Lapis Lazuli en Vermiljoen rood. Koninklijke kleuren om de allure van de figuren te accentueren. De waarden van kleuren brengen stiekem meer en meer verborgen symboliek in de schilderijen.
  • Limburgse stroming
    De Geul meandert
    Na ongeveer 640 jaar lang verborgen te zijn geweest in de Limburgse löss ontstak de munt een inspirerend vuur dat heeft geresulteerd in een kunstwerk waarin historische thema’s, geografie, flora en kunsten aan bod komen. De panelen en doeken op een ossenbloed gekleurde muur in de Johanna van Brabantsalon zijn gebaseerd op de topografie van de meanderende Geul. De meander is letterlijk én figuurlijk bedoeld als leidraad voor het ophangen van de schilderijen. De toeschouwer meandert daardoor mee. Bron: Atlas Parcellaire - Houthem, Eigendom van C. Oostwegel
  • Inspiratie
    Inspiratie
    De vondst van de munt met de inscriptie van Johanna van Brabant betekent waarschijnlijk dat deze moet zijn achtergebleven tijdens een pelgrimstocht naar het graf van de heilige Gerlachus, op een steenworp afstand van het nieuwe Paviljoen. De munt is in die tijd niet in deze streek in omloop. De vondst op deze plek is voor eigenaar Camille Oostwegel zo inspirerend dat hij mij opdracht geeft om zich door deze historisch romantische context te laten inspireren. Het kunstwerk zal in het nieuwe St. Gerlach Paviljoen een plek krijgen.
  • Hella Haasse
    Woud der verwachting
    "Hier', zegt Camille Oostwegel, "dit boek móet je lezen. Het is een klassieker, het is de weg naar het gevoel van de middeleeuwen. Hella Haasse ken ik al heel lang en samen zijn we zelfs langs al de plaatsen gereden welke benoemd zijn in dit boek." Een prachtig boek, ja, wat me meteen in de sfeer van de donkere én kleurrijke middeleeuwen brengt. Zo voed ik me met allerlei inspiratiebronnen om met emotie te kunnen schilderen.
  • Stamboom-onderzoek
    Stamboom-onderzoek
    Dhr. F. Patelski, genealoog, is betrokken bij het onderzoek hoe de verhoudingen tussen Johanna van Brabant en Camille Oostwegel, K.H. Prinses Margriet en mij liggen. Bij het horen van het jaartal 1384, de datum van de gevonden munt, wil ik een gevoel krijgen. "Hoeveel generaties zitten er tussen mij en Johanna?" Na veel onderzoek blijkt dat het hier gaat over 22 generaties. Dat klinkt voor mij dichterbij dan 640 jaar. Bij dit gevoel kan ik beter de geschiedenis overbruggend schilderen.
  • Vervaging van tijd
    De historie van nu
    Ik wil laten zien dat ‘tijd’ een machtig begrip is en de mens hierin slechts een vervangbaar radertje is. De tijd tikt altijd onverstoorbaar door en wij laten hierin slechts tekens en sporen achter die ons verbinden met onze voorvaderen. Dit werk handelt dus ook over bloedverwantschap maar nu eens niet vastgelegd aan de hand van chronologie. Het verbindt grafiek van primitieve symbolen uit de pre-historie, met vroeg-Middeleeuwse calligrafie én het Romaanse notenschrift van Hildegard von Bingen, die gerelateerd was met Heilige Gerlachus.
  • Detail
    Ornamenten en munt
    In het midden is de munt, daar waar dit verhaal begon. Vermiljoen rood en Laps Lazuli worden gezien als koninklijk kleuren. Doe daar ook nog bladgoud bij en de koninklijke allure wordt volop getoond. Eerlijke materialen horen bij de bijhorende ornamenten.
  • Paviljoen
    Het Paviljoen is gebouwd op de plek waar vroeger een boerenschuur zou komen. Bij de afgraving voor het fundament, is een munt gevonden uit 1384. De bouwwerkzaamheden lagen even stil, archeologen konden zo hun onderzoek doen. Inmiddels waren de ontwerpen al klaar. Francine Houben: “Het St. Gerlach Paviljoen is ontworpen als een elegant paviljoen met een genereus overstekend dak. De transparante gevel zorgt dat binnen en buiten in elkaar overlopen. De materialen zijn geïnspireerd op het omliggende Limburgse land: mergel, hardsteen en eikenhout. Vanuit het St. Gerlach Paviljoen heb je een verrassend uitzicht op het château, de heuvel, de ‘pelouse’ en de gerenoveerde kasteelhoeve”
  • Moerasspirea
    Filipendula ulmaria
    Samen met botanicus Frank Radder loop ik over het landgoed van chateau st. Gerlach. Ik wil zo veel mogelijk weten over de planten en de bomen waar de munt gevonden is, waar historie voelbaar is en waar ik zelf als kind gespeeld heb. Ik vertel wat ik gedaan had om een goed beeld te krijgen van Johanna van Brabant en Philips de Stoute. Na een fijn onderhoud vraag ik hem: "Kun je symbolisch 1 plantje noemen, waarin alle informatie zit die ik jou gegeven heb?" Voor hem is het meteen duidelijk: "de moerasspirea."
  • Art-in-residence
    Op het plateau van Margraten
    In een wei werk ik een week lang in de buitenlucht aan het onderzoek van de munt en van de namen Johanna van Brabant en Philips de Stoute. Samen met een 12-tal kunstenaressen o.l.v. Natascha Waeyen, Wanda Reiff en Universiteit Maastricht raken de kunsten en de wetenschap elkaar. 's Morgens haal ik water uit de Geul om mee te schilderen. Mijn handen zijn ijskoud, de wind wil graag het bladgoud doen verwaaien, de koffers verbergen inspirerende boeken. Het proces is in volle gang.
  • Eikenhout
    Eikenhout uit het Ravensbosch
    Bij onderzoek blijkt dat de houten balken van de oude Chateauhoeve afkomstig zijn van eikenbomen uit het Ravensbosch, daterend 1664. Hoe mooi zou het zijn om dit soort hout te kunnen bewerken tot lijsten voor alle 15 grote en kleine werken. Het lukt uiteindelijk wel om dit hout te vinden, maar het lukt niet om dit hout te bewerken vanwege de enorme hardheid die dit eikenhout inmiddels verkregen heeft. Na houtonderzoek is een partij gevonden uit dezelfde regio, schimmels, kleuring en klimaat, maar veel jonger wat wel bruikbaar is.