Met het thema ‘Water(n)ode’ wil ik groot respect naar de Geul uitspreken. Want hoe verwoestend dat zij geweest is, ik voel me een ‘rijker’ mens door de ervaring. Met het ontwerpen van de bank en het samen leggen van alle mozaiek steentjes, is dit project deels een herinnering, deels een verwerking van de bekende datum 14 juli 2021.
  • Ontwerp bank
    Nog niet alle steentjes zijn geplakt, maar de datum van de fatale nacht staat er wel al op. Deze nacht staat in het geheugen gegriefd bij vele Valkenburgers. Het was hartje zomer, maar de 'wereld' verdronk.
    Met grote dank aan Ineke, die alle steentjes zorgvuldig geknipt en gelegd heeft.
  • De evacuatie
    Het moment dat onze dochters op de laadbak van de tractor wegreden en wij achterbleven, was heel emotioneel. We wisten helemaal niets. De elektriciteit was uitgevallen, geen eten, de nacht was als een apocalyps. Er was geen informatie, er waren geen hulpverleners en wij hadden 60 gasten en 14 personeelsleden in het hotel. Via twee trapladders ging de evacuatie vanaf de eerste verdieping. De eerste laadbak ging weg. Geen idee wanneer de traktor terug zou komen. Op deze foto zie je hoe ons gezin gescheiden wordt.
  • Mos op Malta
    Waarom mos op Malta meedoet in het ontwerp? In 2019 ging ik naar Malta om daar te voelen welke invloeden vanuit de oude matriarchale cultuur aanwezig zijn. Ik geloof sterk om naast ons patriarchaal Westers systeem een zachter en verbindend systeem neer te zetten. Dat is voor mij de enige manier om geweldloos te strijden. In Malta zijn 22 godinnentempels. Ik was er om me met de tempels en de omgeving te verbinden. De mos op Malta zag er uit als basis voor de plattegrond voor de tempelbouwers. In het ontwerp van de bank, wil ik een extra boodschap leggen: alleen met balans tussen de mannelijke en vrouwelijke energie, groeien we naar een betere wereld. Deze boodschap zit ook in de bank.
  • Nieuwsfoto
    Op 15 juli 2021 maakte Marcel van den Bergh (nieuwsfotograaf) deze foto. Het is zo veel zeggend, de zomerse bloemen, de ravage en daartussen de love-hangslotjes. Juist deze slotjes zijn voor mij een symbool geworden voor de hoop dat Valkenburg mag worden opgebouwd. We zitten nu nog in een enorme ellende en nog steeds staat deze foto daar enorm symbolisch voor. De slotjes komen terug in het ontwerp.
  • Samen mozaiek plakken
    Zoals de naam al zegt, is SocialSofa een sociaal project. Ik mag dan wel het ontwerp hebben gemaakt, maar zonder alle vrijwillige plakkers, zou dit project niet tot stand zijn gekomen. Een aantal plakkers heeft de watersnoodramp zelf ook letterlijk aan den lijve ervaren. Onze verhalen delen tijdens het plakken is een vorm van therapie.
  • Inspiratie uit Australië
    Ik was in Brussel bij de expositie 'Before Time Began', over Aboriginal kunst. Daar zag ik in de schilderijen de techniek vanmorgen die ik probeerde uit te leggen aan de plakkers om ook met mozaïek steentjes te 'mengen'. Door de vergelijking te maken tussen stippen en vierkantjes, duikt er ineens een internationaal tintje op.
  • Walramplein begin 20ste eeuw
    De Geul is al vaker uit haar oevers gestroomd. Zoals op deze foto te zien is, zijn er nog geen kademuren en kan het Geulwater zo het stadje binnenstromen.
  • Samen aan het werk
    Het zijn duizenden steentjes, die stuk voor stuk met aandacht geplakt moeten worden. Als je op de bank zit, de zon in je gezicht schijnt, uitzicht op de ruïne en Wilhelminatoren, komen verhalen vanzelf. De steentjes die elke vrijwilliger geplakt heeft, is een stukje verhaal. En elk verhaal is even belangrijk. Bij deze gedachte is het een echt collectief project.
  • Mattie
    Een maand na de ramp, ergens in een put, diep achter in een van de kelders van hotel Walram, werd hij ontdekt. Mattie is de held van het hotel! Waar komt hij vandaan, uit welke vijver is hij meegesleurd door het Geulwater, welke rioleringen heeft hij al getrotseerd? We kunnen het hem wel vragen, maar we krijgen geen antwoord. Als Mattie het overleeft, dan de burgers van Valkenburg zeker. Mattie zal een inspiratie zijn voor de vissen die in het ontwerp van de bank komen.
  • Basis voor het ontwerp
    De rustige kabbelende Geul is de basis voor de voorkant van de bank. Bewust kies ik voor de rustige stromende en meanderende Geul. Zij spreekt de natuurtaal op diverse wijze. Zij heeft in de zomer van 2021 luidkeels geschreeuwd om ons te waarschuwen. Hebben we eigenlijk gehoord wat ze zei? Was het genoeg om ons bewust te worden dat we niet goed voor de aarde zorgen? Het lijkt van niet. Er zullen helaas nog meer rampen moeten gebeuren, voordat we echt wakker worden. De aarde kan echt prima (of zelfs beter) zonder de mens, maar de mens kan niet zonder de aarde. Beseffen wij ons dit?
  • Godinnen tempel
    De plattegrond van de Hagar Qim tempel in Malta is nog steeds goed zichtbaar. Het complex dateert uit ca. 3200-2300 v.Chr. In die tijd was de cultuur gericht op de verering van godinnen en was de vrouw hoofd van de bevolking. Zij koos voor verbinding, voor het zorgen voor elkaar, geen wapens, geen geweld en geen strijd om meer. Wij staan met ons patriarchaal Westers systeem precies aan de andere kant. Ik wil (en ik geloof oprecht de Geul ook) voor een betere balans werken waarbij de mannelijke en vrouwelijke kanten elkaar aanvullen. Daarvoor is het voelen van deze oeroude matriarchale cultuur nodig.
  • Kleuren in mozaiek
    Op de bank wordt het ontwerp geprojecteerd, waardoor de contourlijnen de vlakken maken. Ieder vlak heeft een nummer dat correspondeert met een kleur. In ieder bakje zit een kleur mozaïek. In een ingewikkeld ontwerp zoals dit ontwerp, zijn dus menig diverse kleuren. Het is daardoor belangrijk om secuur op te letten dat de goede kleuren uit de juiste bakjes en daarmee op de juiste plek geplakt worden.
  • Geduld is een schone zaak
  • De overstroming
    Ik weet dat menig slachtoffer van de watersnoodramp moeite heeft beelden terug te zien van de ramp. De pijn en angst op herhaling is dagelijks aanwezig in het Heuvelland. Het is een collectief trauma. Ieder heeft zijn eigen verhaal, alle verhalen samen zijn het collectief. Echter merk ik dat er genoeg mensen niet kunnen praten er over, omdat het voelt dat mensen geen aandacht durven te vragen. "Mijn verhaal is toch niet zo erg als het jouwe...". Ik denk dat dat verkeerd is: leed mag je niet met ander leed vergelijken. Ieder verhaal is belangrijk. Daarom blijven de beelden belangrijk, we moeten er over blijven praten (op de SocialSofa-Bank)
  • Moerasspirea
    Een oude botanische aquarel-tekening
    Een van de inheemse begroeiing langs de Geul is de Moerasspirea. Een plant die haar witte bloem laat bloeien in juli. Op de vruchtbare afzetting van de Geul is zij al altijd aanwezig geweest. De moerasspirea is ten tijde van de Middeleeuwen een welkome plant geweest om pijnverlichting te verkrijgen. De naam zegt het al: het is de natuurlijke voorloper van de aspirine. Dit gegeven vind ik mooi. Terug naar de oorsprong van de Geul en daarvan leren.
  • Kinderen kleuren Mattie
    SocialSofa Valkenburg betrekt alle leeftijden bij het project
    Nadat Mattie prima model heeft gezwommen om foto's van te maken, creëerde ik kleurplaten van hem. Deze kleurplaten worden uitgedeeld op diverse Valkenburgse basisscholen. Ijverig ontwerpen een nieuwe 'Held"-vis. Prachtige patronen en kleuren laten Mattie stralen. Een 8-tal heb ik uitgekozen. Het getal 8 is belangrijk, omdat de optelsom van 14-7-2021 doorgeteld tot onder de 10, 8 is.
    Ook kinderen van de scoutinggroep in Valkenburg zijn regelmatig komen helpen met plakken.